Největší streetwearový mozek všech dob: Nigo

Nigo_Soldout

V neustále se měnícím světě módy vyčnívají jednotlivci, kteří formují trendy a dokáží definovat styl. Virgil Abloh. Kanye West. Marc Jacobs. Raf Simons. Rick Owens. Nigo. A právě posledně jmenovaný je hlavní hrdina našeho dnešního příběhu. Jeho inovativní vize zanechala v módním průmyslu nesmazatelnou stopu. Od svých skromných začátků po jeho bleskový vzestup k prominenci je cesta Niga důkazem kreativity, vytrvalosti a síly sebeprojevu.

Nigo, občanským jménem Tomoaki Naga, se narodil v roce 1970 ve městě Maebashi v Japonsku. Jeho vztah k módě se v jeho teenage letech formoval především díky fashion časopisům. Jako ten nejzásadnější zmiňuje Popeye Magazine, japonský časopis s claimem “Magazine for City Boys”, který vychází již od roku 1976 a kterého se Nigo později stal i editorem. Ještě předtím, než byl Nigo naplno ovlivněn americkou a japonskou hiphopovou scénou, která se tvořil na konci 80. let minulého století, obdivoval trend americké módy 50. let, která tehdy dorazila do Tokya a celého Japonsko. Trucker jackets, heavy denim, Red Wing boots, atd. Nyní, když se podíváme na kolekce Kenzo, nebo LV, za kterými Nigo stojí, dává to smysl, že ano? 

Nigo, Hiroshi Fujiwara a školní léta 

V 18ti letech se Nigo stěhuje do Tokya, aby začal studovat Bunka Fashion College s cílem stát se módním novinářem. Jeho novými kamarády a spolužáky byli Kan Takagi a Hiroshi Fujiwara. Prvně jmenovaný je dnes jedním z největších pionýrů japonského hip-hopu a žíjící legenda žánru, druhého nemusíme fanouškům streetwearu představovat vůbec - jedná se o zakladatele Fragment Design. Na škole je Nigo velmi aktivní. Společně s Hiroshi Fujiwarou, Jun Takahashim (zakladatel značky Undercover) a Hikaru Iwanagou (designér Bearbricks v Medicom Toy) má kapelu Tokyo Sex Pistols, která hraje covery svého punkového idolu z Velké Británie. STOP. Ještě jednou si přečti předchozí větu. Ano, Hiroshi, Nigo, Jun a Hikaru byli spolužáci ze školy a dnes jsou všichni čtyři legendy ve světě streetwearu. Nigo, Hiroshi a zmiňovaný Kan Takagi pak společně přispívali do dalšího populárního pop kulturního časopisu s názvem Takarajima. V něm měla tato trojice rubriku Last Orgy, která informovala o módě, hudbě a dalších příbuzných tématech. Nedlouho poté začíná Nigo pracovat pro již zmíněný Popeye Magazine jako editor a stylista. Co je ovšem pro tuto dobu nejzásadnější je vznik přezdívky Nigo. Jak vyplývá z předchozích informací, Nigo se téměř stále pohyboval v přítomnosti Hiroshi Fujiwary a tak Niga jejich okolí začalo volat jako toho druhého od Hiroshiho. Výraz “nigo” totiž v japonštině znamená “druhý”. 

Nigo_lastorgy_soldout

Otevření obchodu Nowhere a založení značky BAPE 

Nigo, Hiroshi Fujiwara a Jun Takahashi kromě časopisu a muziky vstupují společně vstupují i do světa módy. Jedním z hlavních milníků Nigovy úspěšné kariéry je totiž otevření butiku Nowhere. Je rok 1992, nacházíme se ve čtvrti Uru-Harajuku a jsme v období, kdy se buduje streetwearová kultura malých značek a obchodů, které všechny vznikají v jednom sousedství. A Nigo a Jun Takahashi stojí právě za shopem Nowhere. Takahashi představuje svojí vlastní značku Undercover a hned od prvních dnů po otevření se trička a mikiny se sítotiskem prodávají velmi slušně. Nigo má v Nowhere na starost sekci sneakers a snaží se přinést velmi kurátorovaný výběr tenisek, kterým v tehdejší době vévodí adidas Superstar, protože jsme v době první velké vlny hip-hopu a Superstary nosí Run-D.M.C., LL Cool J, Beastie Boys i přední japonští interpreti. V Nowhere se však moc neprodávají. A tak Nigo přichází s nápadem, že si také jako jeho kámoši založí značku s oblečením. Inspirovaný filmem Planeta Opic a japonským příslovím A Bathing Ape in Lukewarm Water” zakládá značku A Bathing Ape, kterou dnes známe pod kratším názvem BAPE. Její kompletní příběh by vydal na samostatný článek a ten na našem blogu najdete také. Pojďme se tedy dál věnovat Nigovi. Ten na úvod prodeje BAPE v Nowhere přichází s unikátní marketingovou strategií. Od každého trička vyrábí 30 ks do prodeje v obchodě a dalších 30 ks vždy rozdá kámošům, aby bylo logo BAPE vidět na ulicích. Tento nápad zafungoval na 100%, BAPE nosí všechny celebrity Tokya a v Nowhere je všechno vyprodané. Odhaduje se, že skladové zásoby obchodu Nowhere dokázaly pokrýt cca 10% poptávky. Nigo tak BAPE rozšiřuje i do dalších obchodů po celém městě, v jednu chvíli jich je až 40 a pak přichází s dalším odvážným krokem - ze všech obchodů se opět stáhne pouze do Nowhere, aby podpořil limitovanost vlastní značky. To už je rok 1998 a BAPE začínají nosit rapové hvězdy i mimo Japonsko, např. Notorious B.I.G. a pomalu přichází první linka mezi Tokyem a New Yorkem.  

Nigo_Bape_Soldout

BAPE STA a expanze do USA 

V roce 2002 přichází další velký moment značky A Bathing Ape a Nigo je hlavním hrdinou tohoto momentu. BAPE totiž přichází se svým dodnes signifikantním modelem tenisek - BAPE STA. BAPE STAs nejsou ničím jiným, než výraznou kopií už tehdy velmi populárních tenisek Nike Air Force 1. Nigo však těmto sneakers místo AIR na patě dává label APE a představuje svoje BAPE STAs s šílených barevných kombinacích, které byly v tehdejší době zcela nepředstavitelné. Funguje to ovšem okamžitě a mánie začíná. 

Na začátku nultých let se Nigo se svojí značkou také víc a víc dívá do Spojených států amerických. Daří se mu prorazit díky dvěma velmi dobrým přátelstvím. Tím prvním, kdo Nigovi podává pomocnou ruku v New Yorku, je Masamichi Katayama. Interiérový designér, kterého Nigo zná z Tokya, který již ale několik let působí na Manhattanu a vytváří unikátní retailové interiéry. Masamichi tak Nigovi pomohl najít prostor v SoHo, kde Nigo později otevírá v roce 2005 první prodejnu A Bathing Ape v USA. Vždy, když Nigo létal do New Yorku kvůli otevření nového BAPE store, si také našel čas na návštěvu šperkaře Jacoba Araba. Nigo byl tehdy velmi ovlivněný šperky, které nosil Pharrell Williams a velmi lámanou angličtinou se vždy Jacobovi snažil vysvětlit, že si chce u něj také nechat vyrobit podobné kousky. Netrvalo dlouho a Jacob Niga seznámil s Pharrellem, pro kterého vyráběl šperky výhradně. A díky tomuto spojení a novému přátelství značka BAPE expanduje do celého světa, protože na začátku milénia Pharrell, The Clipse, Kanye West a další kámoši z party nenosí nic jiného, než BAPE. 

Nigo_jacob_Soldout

Společný projekt s Pharrellem - Billionaire Boys Club/Icecream

Vedle BAPE se Nigo díky novému přátelství s Pharrellem Williamsem pouští do další nové etapy svého designerského života. On a Skateboard P v roce 2003 zakládají společný streetwear brand Billionaire Boys Club/Icecream, který má mezi jejich fanoušky okamžitý úspěch. Značka na první pohled zaujala výraznými all-over printy s diamanty, dolarovými bankovkami a signifikantním motivem běžícího psa. Značka byla úspěšná i přes to, že na tehdejší dobu vynikala poměrně vysokým price pointem. To bylo způsobeno tím, byly první kolekce produkovány až na drobné výjimky kompletně v Japonsku. Marketing značky byl logicky založený na své hlavní tváři - Pharrellovi. Launch Billionaire Boys Club/Icecream tak proběhl skrze klip na singl “Frontin'”, což byla první skladba z Pharrelova debutového sólo alba “In My Mind” z roku 2003. Na “Frontin'’ navíc hostoval Jay-Z, který tehdy díky své osmé desce “The Black Album” sbíral jedno ocenění za druhým. 

Nigo_bbc_soldout

Nigo a Pharrell Williams pracují pro Louis Vuitton

V roce 2004 přichází první velký Nigův moment ve světě high fashion. Je velmi důležité si uvědomit kontext oné doby. Nigovi bylo tehdy teprve 34 let, i přesto už byl úspěšným designérem a majitelem značky BAPE, jeho největší kámoš Pharrell Williams měl čerstvě po třicítce a značka Louis Vuitton si se streetwearem ještě vůbec netykala. Jejím kreativním ředitelem byl tehdy Marc Jacobs, který oslovil právě Niga a Pharrella, aby vytvořili kolekci slunečních brýlí. Cílem bylo dostat se k mladší cílové skupině, kterou na začátku milénia LV příliš neměla. Výsledkem byly dnes již ikonické brýle Millionaire, které vyšly poprvé právě v roce 2004, o čtyři roky později se dočkaly další re-edice a na stejné siluetě pak v budoucnosti pracoval Nigo i s Virgilem Ablohem, pozdějším kreativním ředitelem pánské sekce Louis Vuitton. 

 Nigo_LV_Soldout

Nigo prodává BAPE, zakládá Human Made a pracuje pro Uniqlo

Po spolupráci s korporátem LVMH se Nigova hvězda rozzářila na maximum. Skromný Japonec malého vzrůstu, ale o to většího impaktu, sršel kreativními myšlenkami a tak se pustil do prvního sólového projektu. V roce 2010 založil značku s názvem Human Made, jejíž název symbolizuje lidskou evoluci - od opice ke zrození člověka. Tím je samozřejmě myšlen i jeho životní posun od založení značky BAPE až po designéra, kterému při startu Human Made bylo čerstvých 40 let. A jak Nigo stárnul, měl větší a větší nutkání nosit méně all-over print mikin a více dospělého oblečení. Značka Human Made vychází z amerického workwearu, zakládá si na jednoduchých designech, precizních střizích a vysokých gramážích. 

 Nigo_human_made_soldout

Chvíli poté zároveň Nigo prodává svůj podíl ve značce BAPE. Nemá totiž už ambici figurovat v globálně známé značce, kde byl jeho denní chleba řízení společnosti, expanze a finanční výkazy. Mnohem víc ho zajímá kreativní proces a tak není žádným překvapením, že jeho další angažmá je pozice Creative Director v Uniqlo. Uniqlo není v té době žádným nováčkem ve hře, fast fashion řetězec, který pochází z japonského města Jamaguči, funguje od roku 1974. Začátkem milénia ovšem Uniqlo podniklo výraznější expanzi do USA i Evropy a potřebovalo se před svým největším konkurentem, švédským korporátem H&M, nějak odlišit. Nigo si tak vzal na starost Uniqlo UT line, což byla kolekce grafických triček. Kromě kompletního předělání siluety trička se Nigo především zasadil o to, že se na tričkách začaly objevovat potisky populárních filmových motivů ze Star Wars, nebo Peanuts. Průlomem pak byla spolupráce s KAWS, kdy se okamžitě začala Uniqlo trička dokonce přeprodávat na sekundárním trhu. 

Další kolekce s Louis Vuitton a angažmá v Kenzo 

V roce 2019 pak přichází Nigův, v tento moment, definitivní přestup do světa vysoké módy. Virgil Abloh (RIP) ho přizval na společnou kolekci s Louis Vuitton, který vychází hned v roce 2022. O rok později byl pak Nigo osloven značkou Kenzo, aby se stal jejím uměleckým ředitelem a dodnes Nigo tuto funkci vykonává. 

Nigo_kenzo_soldout

Nigo patří zcela bez debat mezi největší kreativce v historii streetwearu posledních více než dvou dekád. Jeho úspěchy se značkami BAPE, Billionaire Boys Club/Icecream, Human Made a dalšími projekty z něj udělaly uznávanou osobnost. I přes všechny tyto úspěchy, slávu, peníze a obrovské chainy na krku, zůstává Nigo stále velmi skromný. Jedním z nejvíc symbolických momentů, který charakter Niga skvěle popisuje, je jeho účast v pořadu Complex Closets. Joe La Puma dělá rozhovor v Nigově bytě, který je obřím skladem neuvěřitelných streetwearových artefaktů, které Nigo nasbíral za více než 30 let. Hodnota této sbírky je nevyčíslitelná, i přesto Nigo mluví velmi tiše a s pokorou. Tohle video si dej na závěr tohoto knowledge článku a díky moc za to, že si dočetl až sem!

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz